17 November, 2010

Korban~

..السلام عليکم..


korang ada buat korban tak??
takpon 
korang dapat daging korban??
takpon
korang tengok lembu disembelih??

saya..
takde buat korban..
saya..
dapat daging korban..
saya..
tak tengok lembu disembelih..

tak moh banyak cerita.. harini abang saya pergi tengok / tolong orang menyembelih lembu di Muar. tolong / tengok tu tak pasti la.. apa yang saya tahu.., dia bawak balik sedikit daging korban, sedikit tulang lembu, dan 3 batang kaki lembu. wow..!! nampak menarik kan yang tang kaki tu.. boleh buat sup gearbox.. tak moh cerita panjang.. saya de gamba2 kaki lembu tu dan cara2 nak membersihkan nya.. hayati lah...

ni salah satu kaki lembu tu.
bakar kaki lembu dengan api yang sederhana kecil. bakarnya jangan lama2.. cukup hanya panas2 gitu.. dalam 10,15 saat gitu la.
selepas di bakar dan dalam keadaan panas, cepat2 kita kikis bulunya semetara masih panas.. kikis dengan cara pisau  menegak kot bahasanya..
kemudian teruskan mengikis kaki tu.. caranya tetap sama. bakar, kikis, kikis, bakar..  sampai bersih!.
macam ni!.. hehehe..bersih yang macam ni.. korang bandingkanlah ye..
pastu barulah korang siang2, potong2. 'potong kecil2 ah'..
tada....!! nih la hasilnya. 3 batang kaki..
oke tak penterjemahan saya nih?? harap2 korang paham lak yer.. heheh... cuba try la ye.. kalau da buat tu, da siap masak tu, pos la kat saya sikit.. hehehee... gurau jek..!! oke lah.. sampai sini dulu.. kalau masih rajin lagi akan saya update..


2 tak puas hati:

husaynrazak said...

nice info.. ak salu buang je kaki 2.. bazir.. huhu

dak DEBAB said...

huish...buang...sayang nye.. kan bole djual.. xpon kasi kt sape2 ke..
hehhehe.....