08 December, 2010

botox - botox

hey.. i have a new entry called botox - botox
ops..!! not botox - botox, but botok - botok.
hahha... speaking2 pula saya nih..

hm...korang tau ke apa itu botok - botok?
botok - botok tu ikan yang diselaputi bermacam ulam dan 1 rasa perencah dan dikukus dengan daun pisang selama 45 minit. (yeke ni??)

masa saya kat melaka.. nenek saya ada buat.. kat sini saya tunjukkan la sikit gamba2 nye..
tapi..... rencah2 nye tak dapat nak amik gamba.. sebab saya sebuk buat keje lain..
huhuhuhh....

itu dia.. pes nya.. rencah kari je kot.. dan ikan tenggiri..

ini la dia bahan2nya.. banyak ulam2man..


daun selum, tenggek burung, pucuk gajus.
kot la.. hahhaha....

daun kadok, daun kencur, buah kencur, daun kesum, pucuk ubi..lagi apa entah ek..
ahahhah...



mula2 alaskan daun pisang.. pastu letak pucuk ubi dan ulam2 yang lain ..

pastu letak la ikan yang telah digaul dengan pesnye tu..

pastu bole la bungkus2..
macam nasi lemak pon takpe..

macam ni pon lagi elok.. pastu buat la lagi sampai semua bahan2nya habis..
pastu kukus la selama 45 minit lebih kurang..

da siap..

nyam2..memang sedap...

sorry takde resepi disertakan sekali..
hehheh...

0 tak puas hati: