12 December, 2010

dia ahli Muay Thai

hai korang2.. 
 okeh2... tengok tajuk di atas nun..

tengok pula gamba kat bawah anak panah tu..


korang pernah tengok cite ni?
tipu kot kalau tak pernah kan...
taw tak.. fakta okeh..
cerita ni diadaptasi dari kisah sebenar taw..
nak taw kisah nye.. cuba la cari kat WIKIPEDIA.

okeh2.. saya cite la.. di translate oleh google okeh. ( dan disuaikan dengan bahasa dan perfahaman orang kita ) ceh wah.. haahaha.....

Parinya Kiatbusaba atau Parinya Jaroenphon (lahir pada 9 Jun 1981), lebih dikenali sebagai Thoom Nong, Nong toom atau Nong Tum, ia juga dipanggil 'kathoey' paling terkenal (orang transgender laki - perempuan) di Thailand. Dia adalah bekas Muay Thai (Thai Tinju) juara dan juga bekerja sebagai model dan pelakon.


Sebagai seorang anak, dia sudah menyedari identiti gendernya. Setelah tempoh yang singkat sebagai Bhikkhu Buddhis, ia mula berlatih sebagai peninju, dan akhirnya bergabung dengan sebuah kem tinju di Chonburi. Tujuannya adalah untuk membuat wang yang cukup untuk membantu ibu bapanya yang miskin dan untuk membayar operasi ganti kelamin.

Kehidupan awamnya bermula pada Februari 1998, dengan kemenangannya di Bangkok Lumpini Boxing Stadium, pusat dunia Muay Thai. Media Thailand telah difahami tertarik dengan hal baru dan keganjilan dari 'kathoey' seusia 16 tahun memakai make-up, atau "lady boy", mengalahkan dan kemudiannya mencium lawan yang lebih besar, lebih berotot.

Walaupun kerajaan Thailand sebelum ini telah menyekat atlet 'kathoey' dari menyertai dalam pasukan bola tampar kebangsaan kerana takut reaksi negatif dari seluruh dunia, pembentukan Muay Thai memanggil Nong Toom, dan pegawai pelancongan mempromosikan dirinya sebagai "penunjuk keajaiban boleh didapati"di Thailand. 
Mungkin secara tidak sengaja, Muay Thai berada pada beberapa kemerosotan tahun pada waktu itu, dan Nong Toom telah sangat direvitalisasi baik media dan kepentingan umum dalam sukan, seperti yang ditunjukkan oleh jualan tiket meningkat dan pendapatan stadium.

Dia diprofilkan di beberapa majalah, dan muncul dalam banyak video muzik Thailand. Selanjutnya, profil umum nya mula dilupakan, namun pertarungan dia dengan orang asing, serta perjalanannya ke Jepun untuk melawan penentang Jepun, terus wajahnya muncul kembali dalam berita. Pada musim gugur 1998, ada sedikit liputan Nong Toom yang akan ditemui di salah satu mainstream atau media tinju.Pada tahun 1999, Nong Toom disebabkan penerbitan yang cukup besar dengan mengumumkan bersara daripada tinju tendangan, niatnya untuk menjadi seorang penyanyi, dan rencananya untuk menjalani operasi pergantian seks. Awalnya dia ditolak oleh beberapa ahli bedah Bangkok, tapi kemudian operasi dilakukan pada tahun 1999.

Kisahnya berkaitan di filem "Beautiful Boxer" 2003 di mana ia digambarkan oleh kehidupan nyata laki-laki Kickboxer Asanee Suwan. Filem ini memenangi anugerah nasional dan antarabangsa, belum dibuka untuk kejayaan yang terhad di Thailand. Ia datang ke Amerika Syarikat teater pada tahun 2005. Pengarah filem, Ekachai Uekorngtham, juga menulis prestasi solo Tinju Kabaret untuk Nong Toom yang ia dilakukan pada musim panas tahun 2005 di Singapore Arts Festival dan kemudian di Bangkok.kehidupan Nong Toom sebagai waria juga merupakan sebahagian daripada Waria buku: Rahsia Dunia Ketiga Thailand Gender oleh Maverick House Publishers.Kisahnya juga termasuk dalam Julina Khusaini's Geografis Kelamin dokumentari Tersembunyi Nasional (2003).

Pada tarikh 26 Februari 2006, Nong Toom membuat 'comeback' sebagai peninju. Dia berjuang perlawanan Eksibisi untuk cabang baru Pattaya Fairtex Gym, kembali digelar Nong Toom Fairtex Gym, dengan memerangi kontes 140-pound melawan Jepun, Kenshiro Lookchaomaekhemthong. Nong Toom memenangi dengan keputusan sebulat suara selepas berjuang tiga pusingan, meninggalkan saingannya dengan kepingan di dekat matanya dari suku pusingan terakhir.

Nong Toom merancang lain pertarungan pameran untuk kadang-kadang pada tahun 2006 dengan seorang peninju wanita Rijker Lucia, yang menggambarkan mematikan "Blue Bear" dalam filem Million Dollar Baby.Dia memiliki peranan penting dalam filem-filem superhero action 2006 Mercury Man, memainkan watak judul's transgender saudara dan menunjukkan kecekapan kickboxing nya pada penjahat. Pada tahun 2006, dia muncul sebagai bintang tamu di siri televisyen SBS "World Record Pizza" dan Rallarsving (Sweden).Pada tarikh 31 Mei 2008 Nong Toom bertengkar melawan Pernilla Johansson di Rumble Para Raja di Stockholm, Sweden dan menang dengan kuputusannya.Pada tahun 2010, Nong Toom akan membuka kem tinju "Parinya Muay Thai" di Pranburi, Thailand yang dia akan co-own dan menjalankan dengan pelakon Amerika / penulis Steven Khan.

download cite dia nak?



0 tak puas hati: