24 March, 2011

" The Door to HELL "

entry kali ini tiada kene mengena dalam hidup Yana.
lihat tajuk di atas.
lihat gambar di bawah.
apa yang korang fikirkan @ apa yang ada difikiran korang.


" The Door to HELL "
the door to hell telah dibuka.. kepada sesapa yang rasa dirinya masok ke situ..,sila2kanla melangkah ke dalam sana... ahahahhahah....
takde kene mengene langsung.. so abaikan ok !!


ada beberapa tempat diseluruh dunia yang penduduk tempatan percaya akan wujudnya " the door to hell " a.k.a " pintu ke neraka.Endless catacombs di bawah bandar paris, perancis untuk contoh formasi lava atau Dimmuborgir di iceland. 'mereka' juga mengklasifikasikan darvaza sebagai salah satu tempat yang harus di lawat. darvaza adalah gerbang kawah gas pembakaran yang telah menyala selama lebih dari 37 tahun. 



[kawah pembakaran gas darvaza.]
turkmenistan sangat kaya dengan sumber daya alam. saat ini negara berdaulat, turkmenistan adalah sebahagian dari kesatuan soviet sehingga tahun 1991. selama pemerintahan soviet russia, pada tahun 1971 ketika ahli geologi sedang melakukan pengeboran gas di padang pasir kara-kum dan telah menemukan sebuah ruangan bawah tanah di desa darvaza ( juga dikenali di turkmenistan sebagai derweze, tapi kadang2 juga disebut sebagai darvaz ). penemuan ruangan itu tidak sengaja telah mengakibatkan rig pengeboran itu runtuh, dan meninggalkan kawah gas raksasa diisi dengan gas beracun, dan tertempias ke dunia luar. konsentrasi gas di dalam kawah itu tinggi sehingga tidak ada yang berani untuk pergi ke sana. di suatu ketika ada seseorang telah datang dengan satu idea untuk mencipta lampu gas di atas kawah api sehingga terbakarnya sebelum asap beracun itu menelannya dekat bandar darvaza.



tidak seorang pon bahkan sesiapa pon boleh membayangkan bagaimana gas alam ini dibakar selama 38 tahun di dalam kawah api tersebut. tidak ada siapa yang boleh menganggarkan berapa banyak gas yang masih ada. ketika pertama kalinya kawah gas itu terbakar, mereka berfikir ianya mungkin mengambil beberapa hari untuk terpadam. tetapi sudah beberapa minggu atau bulan berlalu. sudah puluhan tahun dan kawah gas itu masih terbakar sama seperti pertama kali api kawah itu dihidupkan. bayangkan kesan ekologi pembakaran gas ini selama berpuluh tahun non stop!



[pintu ke neraka]
penduduk tempatan dari darvaza telah memberi nama yang baik untuk kawah tersebut - ' the door to hell '. dan semua orang yang mengunjungi darvaza bersetuju dengan nama tersebut. apabila anda melihat ke dalam kawah tersebut, anda merasa seperti ini adalah seperti pintu ke neraka. ( kepercayaan dorang la kan..) pintu ke neraka ini akan menjadi pengalaman percutian yang luar biasa untuk wonderers petualang. 




[lokasi darvaza]
darvaza terletak di turkmenistan, tetapi banyak sumber keliru mengatakan bahawa ia terletak di uzbekistan. uzbekistan adalah sebuah negara di sebelah turkmenistan dan darvazasini.


p/s : selamat membaca ye korang2.. entry ni di translate kan oleh google.. kalau salah.. salahkan google translate ye.. jangan salahkan Yana... ahhaha....
p/ss : entry yang diulang tayang.. ^_^

2 tak puas hati:

qaseh johanna said...

takut le plak bile tengok lubang camtu...ish3..

aiyang said...

first time jumpa....