20 January, 2011

lunch...

erk.. kenyang sudah..
kalau kenyang cakap apa..?

الحمد لله
bagus.
okeh2.. hari saya masak dengan mak saya..
biasalah.. kalau ada teman baru kita nak masak kan..
kalau sorang2.. nak masak pon cam malas... ehehhe... masak yang senang2 jek...


okeh.. menu hari ni.. ialah..
  • Ikan Siakap Stim
  • Terung Goreng Sambal
macam sedap je kan..
mestilah sedap okeh.. ahahha...

Ikan Siakap Stim..


Ikan Siakap tu sedehana ke besar ke kecik ke ikut suka korang la kan..

ada serai, halia, bawang putih, bawang besar dan cili padi.

semua bahan ni potong kecik atau hiris halus2..
tapi saya pakai bawang tu 1 je la.

ada tomato, limau nipis dan daun selasih..
daun selasih tu suka korang la nak letak ke tak.. saya taruk sebab bau nye wangi..
tomato tu pula korang potong dadu pon bole.. nak hiris pon bole.. suka korang la kan..

bubuh semua bahan tadi kat kat ikan siakap..
tambah la perasa macam garam, gula, ajinomoto dan sedikit air.
kat gamba ada limau kan.. korang amik jusnye saje taw.. jangan kukus sekali dengan ikan..
nanti pahit.

dan jadilah begini..
bau sedap... macam tom yam.. ahahha..



Terung Goreng Sambal..

terung saya pakai 3 batang je..
kupas kulitnya tapi bukan bogel semua la.. selang2 je..
pastu goreng setengah masak.

ni bahan untuk buat sambalnya.
bawang merah, bawang besar, bawang putih, udang kering, cili padi, cili kering dan sedikit belacan.
pastu blender la.. takpon kalau rajin korang tumbuk la..
pastu tumis bahan2 tadi..
kalau rasa nak rencah sebati dengan terung, korang masukkan terung goreng yang setengah masak tu selepas rencah tadi dah masak a.k.a naik bau a.k.a dah tanak korang tambah sikit air dan tutup.
tak pon rencah tadi dimasak dan dituangkan ke atas terung yang setengah masak tu.

jadi la begini.

sedap dimakan di waktu panas.. hehhe..
tambah pula dengan kacang botol yang segar dari ladang..
wahahha...

0 tak puas hati: