30 April, 2011

belajar memasak..

selamat malam.. hehe... Yana baru nak update.. sebab terasa macam bizi je hari ni.. hahaha.. poyo sungguh..
okeh2.. dah nama pon hujung minggu.. masak pon best2 la..
hari Yana masak ikan keli masak pecel dan sayur kangkung je.. untuk makan tengah hari.. dan membawa ke malam...

petang pula.. Yana belajar 1 resepi... resepi apa.. resepi.. puding roti karemel.. resepi ni Yana belajar kat sini...
ye.. selama ni Yana cuma tau puding karemel biasa punya je... hahaha..

macam ni la jadinya... sangat senang okeh...
baru terbalik kan tadi.. teros makan sejuk-sejuk.. peh... sedap dan manis.....


Bahan2nya

~ 3 sudu besar gula untuk dijadikan gula hangus
~ 4 keping roti gardenia
~ 3 biji telur - di pukul manja dan di tapis
~ 2 cawan air suam
~ 1 Atau 3/4 cawan susu pekat manis
~esen vanilla

Cara- cara

Dengan menggunakan loyang, sediakan gula hangus........kemudian ketepikan. Panaskan pengukus..... Carik2kan roti kemudian blender  bersama air suam dan susu. Selepas itu masukkan telur yang sudah ditapis itu dan masukkan esen vanilla. Kemudian masukkan adunan tadi kedalam loyang  gula hangus dan kukus sehingga masak..


senang kan... sila la try... hahaha..


p/s : Yana lebih suka puding karemel biasa punya kot.. hehehe...
p/ss : nanti nak buat lagi, pastu bia mak bawak gi pejabat.. mana tau.. boleh jual kan.. hehehe..

8 tak puas hati:

Wanie Affandi said...

sedap!!!hari tu akak wani pun ada wat...hahahah

saya YANA said...

@Wanie Affandi sedap2.. tapi Yana suka yang biasa punya.. heheh..

nelly said...

nampak lazat !
hehehe

zaty luvlianncezzz said...

sgt senang!!!
zaty nk try


Mari menghayati di cni
suatu kesah tentang…..

Dea said...

sedap nyer yana.. :p.. bile la nk blaja bwat nih.. xde masa.. huhu..:P

cacing said...

alamak.. macam susah je.... pe kata yana pos je kat cacing.. leh cacing rasa terus.. heheh

Miss Ran said...

memang besh nmpak...lawa je

erk blend bkn blender...blender bendanya..hehe

Nini Hartini said...

ini yg buat akak jeles. haha